Bokanmeldelse – Make or Break

Make or Break

Dave Macleod, forfatteren av boken ”9 Out Of 10 Climbers Make The Same Mistake” og mannen bak den populære nettsiden The Online Climbing Coach, ga i vinter ut boken Make or Break som omhandler klatreskader. Til tross for at han så vidt meg bekjent ikke har noen medisinsk utdanning har han vist gjennom sine tidligere arbeider at han har en helhetlig forståelse av trening og skader som etter min mening overgår mange med helsefaglig utdanning og jeg hadde høye forventninger til hvordan denne boken skulle bli.

Boken kan deles i to; i kapitlene 1-6 ligger mye av den tilgjengelige kunnskapen om skader og skademekanismer med forfatterens egen vinkling mot klatring og hans egne erfaringer. Jeg er mektig imponert over kunnskapsmengden som ligger i disse kapitlene og over egenskapen han har til å knytte denne kunnskapen opp mot klatring. På denne måten gjøre innholdet levende og praktisk anvendbart og mitt inntrykk er at slike kapitler har en tendens til å bli veldig teoretiske og ”fremmede” dersom man ikke har en viss innsikt i det faglige fra før av. Kanskje er det i disse kapitlene det er en fordel at forfatteren ikke er medisinsk utdannet og dermed tør å ta seg de frihetene som skal til for å gjøre innholdet mindre medisinsk og teoretisk og mer anvendbart for leseren.

Mine favorittdeler fra denne seksjonen av boken er kapittel 2 (Know pain, or no gain), kapittel 3 (Removing the causes of injury for prevention and treatment) og kapittel 6 (Young climbers). Felles for disse tre kapitlene er – foruten å inkludere oppdatert og etablert kunnskap – at de formidler budskapet om ansvaret som ligger på primært oss som klatrere, men også på trenere og foreldre for yngre utøvere. De som har lest ”9 Out Of 10 Climbers Make The Same Mistake” er kanskje enig med meg i at Dave har et stort fokus på det å variere klatringen og å utvikle et stort teknisk repertoar. Jeg er veldig glad for at han spilt videre på denne tankegangen i boken og formidler budskapet om hvilke muligheter for forebygging av skader som ligger i klatringen vår. Det vil alltid være bedre å forebygge enn å behandle skader, og det beste er selvfølgelig når vi kan gjøre hoveddelen av forebyggingen gjennom å ha et bevisst forhold til hvordan vi klatrer og hvordan vi legger opp treningen vår.

Del to av boken – kapitlene 6-11 – tar for seg de mer eller mindre vanlige skadene i klatring fordelt på kroppsdeler. Medisinsk er dette et minefelt å bevege seg inn på, da det er lite etablert kunnskap på feltet klatreskader og hvert av de fem kapitlene gir i seg selv grunnlag for faglige diskusjoner og uenigheter. Likevel synes jeg forfatteren behersker balansegangen mellom diffus og bastant på en god måte gjennom å presentere den kunnskapen som foreligger og sine erfaringer med de ulike skadene uten å selge noe av det som universelle sannheter. Det er også et klart skille mellom hva som er litteratur og hva som er forfatterens egne meninger og erfaringer. At dette er så tydeliggjort mener jeg fortjener honnør da det viser en forståelse for at egne meninger kun er meninger og egne erfaringer sjeldent kan overføres til å være universelle.

I mine øyne er Make or Break en fantastisk god bok om klatreskader fordi den har et større fokus på gjøre medisinsk innhold anvendbart for leseren der annen litteratur i samme sjanger tendenserer til kun å fokusere på det medisinske. Slik budskapet fortoner seg for meg er det å selvstendiggjøre klatrere i å ta ansvar for forebyggingen av skader med en samtidig hentydning til å oppsøke profesjonell hjelp tidlig når skaden først har skjedd.

Forfatteren har sitert John F. Kennedy på at ”The time to fix the roof is when the sun is shining”. Vel, hvis solen skinner for deg nå er denne boken et uvurderlig hjelpemiddel til å fikse taket, og kan anbefales på det varmeste.

Boken kan kjøpes her. Jeg anbefaler deg også å kikke litt rundt på resten av siden når du først er der!

Legg igjen en kommentar